El proper diumenge 21 de novembre, vigília de la festivitat de Santa Cecília, a dos quarts de set de la tarda, podrem gaudir del recital de tenora i orgue a càrrec de Jordi Molina i Izumi Kando. Ens oferiran un programa festiu i eclèctic. D’una banda obres d’arrel catalana: música tradicional com la interpretació en solitari de Jordi Molina del Cant dels ocells i la versió per a orgue i tenora de Joan Josep Moraleda de la cançó mallorquina Vou, veri, vou, a més de conegudes sardanes de Pep Ventura, Enric Morera i Pau Casals adaptades per a aquesta formació. Per altra banda, peces interpretades per tenora i orgue o orgue sol d’autors europeus del segle XX: Guy Bovet, Hans Uwe Hielscher, Naji Hakim i Hans-André Stamm.

El blanenc Jordi Molina és un referent de la tenora no tan sols a casa nostra sinó també en l’àmbit internacional, ja que, mogut per la seva capacitat d’innovació, ha desenvolupat una intensa activitat concertística pels cinc continents donant a conèixer l’instrument. En l’àmbit tradicional ha format part de les més prestigioses cobles i orquestres, com Els Montgrins o Maravella, i ha estat membre fundador de la Cobla de Cambra de Catalunya i la Cobla Simfònica Catalana. La seva inquietud el porta a la recerca personal de nous camins per a la tenora: promoure la creació de nou repertori, crear noves propostes musicals i col∙laborar amb solistes i grups dels més diversos com Maria del Mar Bonet, Manel Camp,, Companyia Elèctrica Dharma, Carles Santos, Albert Guinovart, Cesc Gelabert, Phillipe Neveu i també amb orquestres simfòniques del prestigi de l’OBC, Orquestra Simfònica del Vallès, O.S. de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu, O.S. de Vancouver (EUA), O.S. de Ranana (Israel), entre altres.

L’organista i compositora Izumi Kando, nascuda a Osaka i formada al Japó, Lió, Tolosa de Llenguadoc i Barcelona, resideix des dels anys 90 a Catalunya on exerceix d’organista titular de l’església evangèlica alemanya de Barcelona i de l’església parroquial de Sant Cebrià de Tiana. Ha fet concerts tant al Japó com arreu d’Europa.

Com és habitual, el públic disposarà d’una pantalla gegant per poder veure l’organista durant el concert. Tindrà una durada aproximada de 60 minuts. El concert serà d’entrada lliure amb una aportació econòmica voluntària per contribuir a les despeses del concert i al manteniment de l’orgue i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vilafranca i de la Parròquia de Santa Maria. No cal reserva prèvia i seguiran les mesures sanitàries vigents.

Jordi Molina

Jordi Molina

El blanenc Jordi Molina és un referent de la tenora no tan sols a casa nostra sinó també en l’àmbit internacional, ja que, mogut per la seva capacitat d’innovació, ha desenvolupat una intensa activitat concertística pels cinc continents donant a conèixer l’instrument.

Format musicalment als conservatoris de Girona i Barcelona i al Taller de Músics, va ser un alumne avantatjat del mestre RicardViladesau. En l’àmbit tradicional d’aquest instrument ha format part de les més prestigioses cobles i orquestres, com Els Montgrins o Maravella, i ha estat membre fundador de la Cobla de Cambra de Catalunya i la Cobla Simfònica Catalana.

La seva inquietud el porta l’any 1999 a la recerca personal de nous camins per a la tenora. Promoure la creació de nou repertori, crear noves propostes musicals i col·laborar amb solistes i grups dels més diversos estils han estat els eixos del seu treball. Ha col·laborat amb artistes de la talla de Ramon Escalé, Maria del Mar Bonet, Manel Camp, LluísVidal, Marina Rosell, Companyia Elèctrica Dharma, Carles Santos, Roger Mas, Salvador Brotons, Albert Guinovart, Santi Arisa, Cesc Gelabert, Carlo Rizzo, o Phillipe Neveu, entre altres. També amb orquestres simfòniques del prestigi de l’OBC, Orq. Simf. del Vallés, Orq. Simf de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu, Orq. de Camb. d’Andorra, Giorquestra, Orquestra de Camb. de Girona, Orq. Simf. deVancouver (EUA), Orq. Simf. de Ranana (Israel), entre altres.

Al llarg de la seva trajectòria artística ha rebut diversos premis, dels quals destaquen el Premi Ramon Serrat per a joves compositors (1992), el Premi a la singularitat interpretativa de l’OBP (2000), la Medalla al Mèrit Musical de l’OBP (2004), el Premi Federació de la Sardana de l’any (2005), el Premi Nacional Agustí Borgunyó (2010) i el Premi de la Crítica de la Sardana de l’any (2016). Ha estat director de les cobles Vila de Blanes, Marinada, Simfònica de Catalunya, del Cor AnselmViola i en l’actualitat de La Flama de Farners i d’Els Montgrins. En qualitat de director convidat, treballa assíduament amb moltes de les cobles més prestigioses del país i amb formacions diverses.

Izumi Kando

Izumi Kando

Nascuda a Osaka (Japó), Izumi Kando va obtenir el títol d’organista després d’estudiar orgue a la Universitat de música d’Osaka. Posteriorment fou assistent del professor d’orgue a la Universitat de Shoin (Kobe) i organista titular de l’Auditori de Takarazuka. Posseeix també el diploma d’orgue del Conservatori Nacional Superior de Lió (França), on realitzà els estudis sota la direcció del professor Xavier Darasse. En el conservatori Nacional de Toulouse va estudiar clavicèmbal amb Jan Willem Jansen. Becada pel govern espanyol, estudià durant tres anys música ibèrica antiga per a orgue amb Josep M. Mas i Bonet.

Izumi Kando ha realitzat nombrosos concerts d’orgue, com a solista i també integrada en formacions orquestrals tant a Europa (Alemanya, França, Espanya, Bèlgica,Suïssa) com al Japó. Així mateix ha efectuat diverses gravacions per a pel·lícula, ràdio, televisió i CD al Japó i a Espanya. L’any 2004, dins de la programació del Fòrum de les Cultures, s’estrenà Euràsia, música per a ballet clàssic composta i interpretada per Izumi Kando. Des de l’any 2014 imparteix amb freqüència anual tallers d’orgue i coordina cicles de concerts d’orgue a la Universitat Santa Caterina a Matsuyama (Japó). Des de 1992 i de manera ininterrompuda fins l’actualitat, Izumi Kando és organista titular de l’església Alemanya de Barcelona i des de 2018 també de l’església parroquial de Sant Cebrià de Tiana. L’any 2011 va enregistrar el CD «Con Spirito» amb obres per a orgue, oboè i violoncel, editat amb la col·laboració de la Martin Luther Kirche de Barcelona i la fundació Goethe.

Entre les nombroses crítiques i comentaris que Izumi Kando ha suscitat a la premsa, podem destacar les següents, espanyola i francesa respectivament:

«Cualquier músico es capaz de arrancar las notas de la partitura pero pocos de imprimirles un sello personal». (El Mundo)

«Izumi Kando au piano a composé et adapté les morceaux musicaux [...] avec une finesse et une intelligence remarcables». (Dance)

Programa

  • El Tango de los Tangos, de 12 Tangos ecclesiasticos (orgue sol), Guy Bovet (1942)
  • Per tu ploro, PepVentura (1817–1875)
  • Variacions sobre Amazing Grace, Op. 26, Hans Uwe Hielscher (1945)
  • To call my True Love To my Dance (orgue sol), Naji Hakim (1955)
    • Tema
    • Arabesque
    • Burletta
    • Finale
  • El cant dels ocells (tenora sola), Tradicional
  • Rondo alla celtica (orgue sol), Hans-André Stamm (1958)
  • Sant Martí del Canigó, Pau Casals (1876–1963)
  • Vou veri vou, de la Suite Reis de Mallorca, Joan Lluís Moraleda (1943)
  • La sardana de les monges, Enric Morera (1865–1942)

Podeu descarregar-vos la versió impresa del programa en aquest enllaç. També us podeu descarregar el cartell d’aquest concert aquí.