Excel·lent concert de Juan María Pedrero per obrir el Cicle de Concerts de Tardor

25 d'octubre de 2021 Aproximadament 2 minuts Xavier Cervera

#Ressenyes   #Concerts  


Primer concert del Cicle 2021

El passat diumenge dia 24 d’octubre tingué lloc el primer dels quatre concerts del Cicle de Concerts tardor/hivern de l’orgue de la Basílica de Santa Maria, organitzat per l’Associació d’Amics dels Orgues de Vilafranca.

Montse Esteve presentà l’actuació de l’organista de Zamora Juan María Pedrero, i anuncià els propers concerts del Cicle: concert de Santa Cecília el 21 de novembre, a càrrec d’Izumi Kando, concert de Sant Esteve el 26 de desembre, per Berenguer Montserrat, i concert de Sant Jocund el 6 de febrer, per Pedro Aguiló. És un goig per tots els amants de l’orgue i de la música en general, poder comptar amb aquesta programació estable.

L’organista Juan María Pedrero, format inicialment a Barcelona, compta amb un brillant currículum com a intèrpret i com a professor. Ha actuat a moltes ciutats d’Europa, Àsia i Amèrica, i exerceix la docència en diferents conservatoris i acadèmies.

El programa s’iniciava amb el Preludi i Fuga en do menor op 37 núm. 1 de Fèlix Mendelssohn (1809-1847), magnífica obra del compositor alemany del Romanticisme, que Pedrero interpretà magistralment, fent gaudir el públic de la sonoritat de l’orgue romàntic de Gaietà Estadella.

A continuació es va poder escoltar la Quatrième Sonate en Ré mineur, op. 61 d’Alexandre Guilmant (1837-1911), organista i compositor francès que exercí a la Sainte Trinité de París, i fou concertista virtuós tant a Europa com a Amèrica. Paral·lelament es va dedicar a la composició i en especial per al seu instrument. La Quatrième Sonate consta de quatre moviments (Allegro assai, Andante, Menuetto i Finale), talment com una simfonia, que Pedrero va saber interpretar amb el caràcter propi de cada un, i evidenciant el seu domini de la tècnica. La pantalla instal·lada a la Basílica permetia veure els moviment de les mans de l’organista i com feia sonar amb gran habilitat el pedaler de l’orgue. La realització de les imatges va anar a càrrec de Miquel Leiva.

La tercera obra fou l’Adagio de la Troisième Symphonie de Louis Vierne (1870-1937), gran organista i compositor francès, malgrat haver sofert una ceguesa gairebé total des que va néixer. Guanyà la plaça d’organista de Notre Dame de París el 1900 i la va mantenir fins a la seva mort. Pedrero va mostrar sensibilitat i delicadesa en aquest Adagio en contrast amb la potència de les obres anteriors.

El concert es tancava amb el Tríptico del Buen Pastor, del basc Jesús Guridi (1886-1991), compositor que conreà amb solidesa un enorme ventall de gèneres, entre ells, música per a orgue. Sovint troba en les arrels del folklore basc la inspiració per les seves obres, com és el cas d’aquest Tríptico de tres moviments, El rebaño, La oveja perdida i El Buen Pastor. Nombrosos i contrastats registres de l’orgue van ser necessaris per a la interpretació d’aquesta obra, que Pedrero tocà amb tota solvència, amb la col·laboració dels registrants Jonatan Carbó i Berenguer Montserrat.

Al final i en resposta als aplaudiments dels assistents, Pedrero oferí un breu bis, i baixà a saludar el públic des de davant l’altar, on rebé com a petit obsequi de record, un llibre sobre el Penedès.

Presentació del Cicle de concerts d'orgue...Recital de tenora i orgue

Articles relacionats