Els registres de l’orgue, el color de les veus

L’orgue i la veu són avui els protagonistes del programa que us presentem. Dos instruments rics, complexos i amb un ventall de registres infinits.

A través d’aquests dos instruments —tan diferents pel que fa a les dimensions o la manera de fer-los sonar com semblants per les diverses sonoritats que se’n pot extreure— farem un petit recorregut sonor pel segle XX, començant amb obres dels compositors vendrellencs Benvingut Socias, Pau Casals i Agustí Cohí Grau, i acabant amb el compositor i organista francès Jehan Alain. Tots aquests músics s’encavalquen en el temps, i a través de les seves obres sentirem com ha evolucionat l’escriptura tant coral com organística i la concepció sonora de la música.

Començarem amb un bloc dedicat als diversos cants a la Mare de Déu.

El culte a la Verge Maria és sens dubte una font d’inspiració per als compositors de tots els temps. Són incomptables les obres escrites dedicades a la Mare de Déu. Al llarg dels segles trobem un ampli repertori, i també molt variat, basat en textos marians: Ave Maria, Salve Regina, Regina Caeli, Alma Redemptoris Mater, etc.

A la primera part del programa en sentireu una petita mostra, començant per la senzillesa de l’O Salutaris per a orgue i veu solista de Benvingut Socias i acabant amb l’Ave Generosa del compositor noruec Ola Gjeilo, una obra escrita a capella amb una gran riquesa harmònica i amb un color que contrasta molt amb les primeres obres del programa.

En la segona part del concert us oferim la Messe modale en septuor per a cor, flauta i orgue del Jehan Alain, compositor i organista francès nascut al 1911 i mort amb només 29 anys al front, en plena Segona Guerra Mundial. Deixeble d’orgue de Marcel Dupre, i de composició de Paul Dukas i Jean Roger Ducasse, va ser organista de l’Església de Sant Nicolau a Maisons-Laffite a París. Malgrat viure pocs anys, ens va deixar una obra extensa de més d’un centenar i mig de títols –majoritàriament amb l’orgue com a protagonista– en què hi ressonen les influències de molts dels grans músics francesos, com ara Debussy i Messiaen.

Cor Zóngora

Cor de noies de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell

Cor Zóngora

El Cor Zóngora va néixer l’any 1996 en el si de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell (EMMPAC) i està format per una vintena de noies, la majoria estudiants de l’escola, que treballen per aconseguir una acurada emissió vocal i oferir una interpretació fidel i rigorosa de tota mena de repertoris, des de música antiga fins a contemporània.

Sota la direcció de la seva fundadora, Montserrat Meneses Sendrós, ha pogut treballar i actuar amb diversos músics i compositors.

El seu repertori és ampli, però principalment se centra en la cançó popular i obres d’autors del segle XIX i XX, com G. Fauré, B. Britten o G. Rheinberger.

Ha actuat en diversos certàmens i festivals nacionals i internacionals, com el Certamen de Música Religiosa de Caravaca de la Cruz, a Múrcia (2005), la Setmana Cantant Internacional de Tarragona (2006), el Festival de Tardor de l’Auditori Pau Casals del Vendrell, juntament amb el Quartet de trompes de l’OBC (2006), el Festival de Jazz del Vendrell, on va compartir cartell amb el prestigiós saxofonista de jazz Dick Oatts (2008), el 31è Festival Internacional de Música Pau Casals, sota la batuta de Xavier Pagès (2011), la trobada de l’Atri dels Gentils a la Sagrada Família (2012), el Certamen Coral de Tardor de Praga (2017) i el Festival Corearte Junior a la Cripta de la Sagrada Família (2018).

Ha dut a terme diverses produccions, com l’Stabat Mater de Pergolesi, conjuntament amb l’Orquestra Camera Musicae i sota la direcció de Tomàs Grau (2011), l’Stabat Mater de Haydn, amb direcció de J. R. Pascual-Vilaplana (2012), l’adaptació de l’obra Los Pastorcillos en Belén, de Carles Casals, i el Gloria de Vivaldi, juntament amb el cor Joves Veus i l’orquestra Ensemble EMMPAC (2019).

També ha destacat per la reinterpretació del Llibre Vermell de Montserrat, juntament amb Adrià Grandia a la viola de roda i Pere Olivé a la percussió (2010), el concert Homenatge a Frederic Mompou, amb el pianista Jordi Soler i la ballarina Núria Sales (2016), la interpretació i representació al Teatre Àngel Guimerà del Vendrell de l’obra De Berlín al Cabaret, amb la Mone com a solista (2018) i la seva participació en l’estrena de l’himne El Vendrell, Capital de la Cultura Catalana, juntament amb Lax’n’Busto (2020).

Ha portat la seva música a diversos països europeus, com ara Alemanya (2007), Txèquia (2017) i Portugal (2018).

També ha tingut l’ocasió de treballar conjuntament amb diversos cors de noies del territori català, com el cor Èulia de Valls, amb el qual va interpretar l’obra de Benjamin Britten Ceremony of Carols (2017), i els cors Exaudio d’Igualada, Roig Korai de Barcelona i Aglepta de Sant Cugat, sota la direcció de Lluís Vilamajó (2019).

L’any 2007 va ser guardonat amb el premi Cohí Grau per la seva trajectòria musical, i el 2017, l’any del seu 20è aniversari, va enregistrar el seu primer CD, que recull el repertori més rellevant de tots aquests anys, amb l’acompanyament de la seva pianista, Rosa Bertran. La direcció musical del cor va a càrrec Montserrat Meneses i Sendrós.

Montserrat Meneses Sendrós

Direcció

Montserrat Meneses

Nascuda al Vendrell el 1973, Montserrat Meneses Sendrós és directora de cors i pedagoga musical. Va estudiar a l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell i als conservatoris de Tarragona i Badalona. Va formar-se com a directora de cors amb mestres com ara Manel Cabero, Josep Prats, Josep Vila, Mireia Barrera, Pierre Cao, Laszlo Heltay i Johan Duyck.

Ha dirigit diversos cors d’arreu del país, entre els quals destaquen les Joves Veus (del qual n’és la fundadora) i l’Orfeó Parroquial del Vendrell, la coral Allegro i la coral Genciana de Barcelona, la coral Regina de Manlleu i el Cor de Cambra de la Diputació de Girona.

Pel que fa al vessant pedagògic, és professora de cant coral a l’EMMPAC del Vendrell, i de direcció a la FCEC. Ha estat professora dels cursos de direcció coral del SCIC i professora associada a la Universitat Rovira i Virgili. Ha impartit cursos i tallers de direcció coral i pedagogia del cant coral per tot el territori.

És codirectora del programa Cantània de l’Auditori de Barcelona i codirectora i directora artística del programa Canta Gran, projecte coproduït per l’Auditori de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona que recentment ha rebut el premi Anselm Clavé al millor projecte de Transformació Social.

Actualment dirigeix el Cor Zóngora i el cor Veus Blanques de l’EMMPAC del Vendrell — tots dos fundats per ella— i des del novembre del 2021 és directora titular de la Coral Cantiga de Barcelona.

Jonatan Carbó Casanellas

Orgue

Va estudiar orgue al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona amb la professora Maria Nacy, on va obtenir el Títol Superior d’Orgue i els Premis d’Honor de Grau Mitjà i Superior. Posteriorment va ampliar la seva formació en nombrosos cursos d’especialització amb els professors Michael Radulescu, Montserrat Torrent, Daniel Roth i Matteo Imbruno, entre d’altres.

Ha ofert recitals arreu de Catalunya, al País Basc, Espanya i França, dels quals va destacar els orgues del Palau de la Música Catalana, de Santa Maria del Coro de Donosti, de Santa Maria de Maó, de la Catedral de Perpinyà i del Monestir de Montserrat. Ha enregistrat un doble CD amb l’obra El Llibre d’orgue de Santa Maria de Vilafranca del Penedès del compositor Josep Soler. També el primer CD amb música per a gralla i orgue, Cornucòpia, amb Jordi Mestres.

Ha col·laborat amb diverses formacions vocals i instrumentals, com el Cor Francesc Valls o l’Orquestra de Cambra Terrassa 48. És professor d’orgue al Conservatori d’Igualada i a l’Escola Municipal de Música del Vendrell.

Montserrat Vidal Ribas

Flauta

Comença els seus estudis musicals a l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell amb Ernest Lligadas i continua a l’Escola i al Conservatori de Grau Professional de la Diputació de Tarragona amb Robert Sirvent, on obté el Grau Professional de flauta travessera. Paral·lelament, cursa estudis de cant i piano al mateix conservatori i es gradua com a Mestra en l’especialitat de Música a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. Posteriorment, inicia els estudis de Pedagogia Musical a l’Escola Superior de Música de Catalunya, on es forma com a flautista amb Hervé Otier i Montserrat Gascón. Al Conservatori Claude Debussy de París realitza estudis de flauta travessera i música de cambra amb Denis Kirsch i fa una estada de pràctiques al departament pedagògic de la Cité de la Musique de la mateixa ciutat.

Ha realitzat cursos de pedagogia musical i ha assistit a cursos de flauta travessera amb Vicenç Prats i Magdalena Martínez, entre d’altres. Ha estat flautista del grup Baetúria, banda de fusió-mestissatge amb dos discs editats: Retallable i Sonotone. Apassionada pel cant coral des de ben petita, ha format part del cor Zóngora i de la Coral de la Universitat Rovira i Virgili, formacions amb les quals ha fet diversos enregistraments i ha actuat arreu d’Europa i de l’Estat. Actualment forma part del quartet de flautes Bladim.

Sempre ha combinat la docència amb la gestió. Ha estat professora de flauta travessera i membre de l’equip directiu de l’Escola Municipal de Música d’Altafulla i directora de l’Escola Municipal Música Pau Casals del Vendrell, on actualment exerceix com a professora de flauta travessera i música de cambra.

Programa

Cants a la Mare de Déu

Benvingut Socias (1877-1952)

  • Preludi per a orgue
  • O salutaris
  • Ave Maria
  • Salve Montserratina

Pau Casals (1876-1973)

  • Nigra Sum Pastoral per a cello i piano*

Agustí Cohí Grau (1921-2012)

  • Déu vos salve

Maurice Duruflé (1902-1986)

  • Tota pulchra es

Ola Gjeilo (1978)

  • Ave Generosa

Jehan Alain (1911-1940)

  • Ave Maria


Jehan Alain (1911-1940)

  • Variations sur Lucis Creator Ja 27 o Do M


Messe modale en septuor

Jehan Alain (1911-1940)

  • Kyrie Gloria Sanctus Benedictus Agnus Dei


Ola Gjeilo (1978)

  • Tundra

*interpretada amb flauta travessera i orgue